Santiago Sierra

EXPOSICIONES EN SOLITARIO 

2007
  • Centro Cultural Matucana (Santiago de Chile, Chile).
  • Santiago Sierra, New Works. Galería Lisson (Londres, Reino Unido). HYPERLINK 'http://www.santiago-sierra.com/200709_1024.htm' 21 Módulos antropométricos hechos de heces humanas por la gente de SULABH international, India (Nueva Delhi/Jaipur, India).
2005–2006
  • 1549 Crímenes de Estado. Antiguo Edificio de la Secretaría de Relaciones Exteriores de la Plaza de las Tres Culturas (Tlatelolco, Ciudad de México).
  • Himnos, Cabildo de Montevideo (Montevideo, Uruguay).
  • Proyecto Caracas. Santiago Sierra, Sala Mendoza (Caracas, Venezuela).
  • Concierto para Planta Eléctrica a Diésel, Salón Experimental de la Fundación Chacao (Caracas, Venezuela) 
  • Submission, 'Proyecto Juárez' (Ciudad de México, México). 
  • Santiago Sierra, Prometeogallery (Milán, Italia).
2006
  • Illumination of the space between two plains, Centro de Arte Contemporáneo de Málaga - CAC (Málaga, España).
  • The Punished. Landgericht Frankfurt, Gerichtsstrasse 2, Kleinmarkthalle, Hasengasse 5-7, U-Bahn Hauptwache, S-Bahnzugang Hbhf, Deutsche Bibliothek, Adickesallee 1, Stadtbücherei, Zeil 17, Senckenberg Museum, Senckenberganlage 25, J-W.- Goethe Universität, Hauptgebäude, Senckenberganlage 31, Feria de las Bellas Artes, Messe Frankfurt Halle 9 (Francfort, Alemania).
  • 114 Stommeln citizens & 245 m3, Synagoge Stommeln (Alemania).
  • Jewels collection. Diseñada por Chus Bures (Madrid, España).
  • 89 Huichols, San Andrés Jalisco (Jalisco, México).
2005
  • 102 Beggears, Plaza del Estudiante, 20 (México D.F.). 
  • 396 Women & The Corridor in the House of the People & Psychophony recordered in the House of the People, Casa del Pueblo (Bucarest, Rumanía).
  • House in Mud, kestnergesellschaft (Hannover, Alemania), Maschsee-Projekt
  • One person, Galleria Civica di Arte Contemporanea (Trento, Italia). 
  • The visit, Colonia Polanco, Ciudad de México, Factoría Mexico/Daimler Chrysler-Mercedes Benz (Bremen, Alemania).
  • Position Exanche for two dinstict, 30 metre volumes of earth. Zona Desmilitarizada entre Corea del Norte y del Sur.
  • Loudspeakers. Entrada del Arsenal (Venecia).
2004
  • Museum Dhondt-Dhaenens (Bélgica). 
  • 100 Constructions with 10 Modules and 10 Workers. Galería Peter Kilchmann (Zurich)
  • Kunsthaus Bregenz (Bregenz).
  • CAC Centre d'Art Contemporain de Brétigny (París).
2003
  • Outdoor project, Galería Helga de Alvear (Madrid).
  • Pabellón Español de la Bienal de Venecia (Venecia).
2002
  • Hiring and Arrangement of 30 Workers in Relation to their Skin Color, Kunsthalle Wien (Viena).
  • Space closed by corrugated metal, Part 1: Sept. 10 - Oct. 10 and Group of people facing a wall, Person facing into a corner, Part 2: Galería Lisson (Londres).
  • 3000 digs of 180 x 70 x 70 cm each, Fundación NMAC, Montenmedio (Cádiz, España).
  • Nine forms of 100 x 100 x 600 cm each, constructed to be supported perpendicular to a wall, Deitch PROJECTS (Nueva York, EE.UU.).
  • Spraying of Polyurethane over 18 People, Claudio Poleschi Arte Contemporanea (Lucca, Italia).
  • The History of the Foksal Gallery Taught to an Unemployed Ukrainian. Fundación de la Galería FOKSAL (Varsovia). 
  • 11 People paid to learn a phrase, Project Room, ARCO'02 (Madrid). Galería Peter Kilchmann
  • Person saying a Phrase. Galería IKON (Birmingham).
  • Two Maraca Players, Galería Enrique Guerrero (Ciudad de México).
2001
  • 430 people paid 7 1/2 Soles ($ 1/2) per tour. Galería Pancho Fierro (Lima, Perú).
  • Sit-In by twenty workers in the hold of a boat (Barcelona, España). 
  • Banner held outside the entrance to an artfair, Art Unlimited Basel, Galería Peter Kilchmann.
  • Object measuring 600 x 57 x 52 cm constructed to be held horizontally to a wall, Galería Peter Kilchmann (Zurich).
2000
  • Six People who cannot be remunerated for the Staying in the interior of Cardboard Boxes, Kunstwerke (Berlín).
  • Person Remunerated for a Period of 360 Consecutive Hours, P.S.1, Long Island City (Nueva York, EE.UU.). 
  • 12 Remunerated Workers. Galería Ace (Nueva York, EE.UU.). 
  • Public transported between two points of Guatemala City, Bella de Vico Arte Contemporáneo.
1999
  • Line of 250 cm tattooed over six paid persons. Espacio Aglutinador (La Habana, Cuba).
  • 465 Remunerated People. Gallery Seven (Ciudad de México, México).
  • 24 Concrete Blocks moved continuously during one working period by ten remunerated workers, Galería Ace (Los Ángeles, EE.UU.). 

EXPOSICIONES COLECTIVAS (SELECCIÓN) 

2007
  • Plataforma Puebla 2006. Comisarios: Príamo Lozada y Bárbara Perea.
2005
  • 51ª Bienal de Venecia.
2004
  • Arrangement of Twelve Prefabricated Parapets. Museo de Arte Herzliya (Israel).
  • Bienal de Sao Paulo (Sao Paulo, Brasil).
  • Bienal de Liverpool (Reino Unido).
  • 'Soziale Kreaturen', Wie Körper Kunst wird. Museo Sprengel (Hannover).
  • 'El real viaje real', Museo Patio Herreriano (Valladolid, España).
2003
  • 'El real viaje real', PS1, Long Island City (Nueva York, EE.UU.). 
  • 'fast forward', Media Art/Sammlung götz, ZKM Zentrum für Kunst und Medientechnologie, (Karlsruhe, Alemania). 
  • 'Terror Chic'. Galería Monika Sprüth / Philomene Magers (Munich, Alemania).
  • 'Stretch', Galería de Arte Contemporáneo Powerplant (Toronto, Canadá).
  • 'Hardcore', Palais de Tokyo (París, Francia).
  • 'Witness - Contemporary Artists document our Time', Barbican Art, Barbican Center (Londres, Reino Unido).
  • 'Mexico Attacks', Associazione per L'Arte Contemporanea Prometeo (Lucca, Italia). Museo de Arte Herzliy (Herzliya, Israel).
  • 'M ARS - Art and War', Neue Galerie Graz am Landesmuseum Joanneum (Austria)
2002
  • '20 Million Mexicans Can't be Wrong', Galería South London (Londres, Reino Unido). 
  • 'Centre of Attraction', 8ª Trienal Báltica de Arte Internacional, Centro de Arte Contemporáneo de Vilna (Lituania). 
  • 'Mexico City: An Exhibition about the Exchange Rates of Bodies and Values', P.S.1, Long Island City (Nueva York, EE.UU.).
  • 'Protest! Respect! - Politik als ästhetische Kategorie', Kunsthalle St. Gallen (Suiza).
  • 'Trans Sexual Express', ATRIUM (A Coruña, España).
  • 'The song of the pirate', Centro Cultural Andratx (Mallorca, España). 
  • 'Art & Economy', Deichtorhallen (Hamburgo, Alemania).
  • 'Spanish Contemporary Art', Galería de Arte Borusan (Estambul, Turquía).
  • 'Trans Sexual Express' (Budapest, Hungría).
  • 'Loop', Centro de Arte Contemporáneo P.S.1 (Long Island City, Nueva York)
2001
  • 'Marking the Territory'. Museo Irlandés de Arte Moderno (Dublín, República de Irlanda).
  • 'ARS 01 - Unfolding perspectives', KIASMA (Helsinki, Finlandia).
  • 'Loop', Hypo Kunsthalle, Munich, Germany-travels to P.S.1 (Brooklyn, Nueva York).
  • Person paid to remain tied down to a wooden block, 'Transsexual Express', Centro de Arte Contemporáneo Santa Mónica (Barcelona, España).
  • Kunsthalle Hanover (Alemania). 
  • 49ª Bienal de Venecia (Venecia, Italia).
  • Trienal de Barcelona (Barcelona, España).
  • 'Artistas Latinoamericanos' (Salvador de Bahía, Brasil). 
2000
  • 'Latin America', Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, España). 
  • 'PICAF Living the Islands' (Pusan, República de Corea del Sur).
  • 'A shot in a head'. Galería Lisson (Londres, Reino Unido).
  • 'EV. A 2000, Friends and Neighbours. The 4th Biennial invited ev. a.', (Limerick, Irlanda).
1999
  • Concentration of Illegal Workers, BF 15 Gallerys' Stand, FIAC (París, Francia).
  • 'No Title' (Guatemala)
  • 'Representar/Intervenir', X-Teresa Arte Actual (Ciudad de México).
  • 'Parada continua/Frequent Stops', Museo Carrillo Gil (Ciudad de México).
1998
  • 'Made in Mexico made in Venezuela', Galería Art Metropole (Toronto, Canadá).
  • 'Cambio II', Galería Sandra Gehring (Nueva York, EE.UU.). 
  • 'Después del cuerpo', Galería 127 (Ciudad de México). 

CATÁLOGOS 

 
  • Santiago Sierra, 7 Trabajos/7 Works, Galería Lisson (Londres, Reino Unido). Noviembre de 2007. Textos de Pilar Villela, Mariana David, Javier San Martín y Taiyana Pimentel
  • Santiago Sierra. Textos de Fabbio Cavallucci y Carlos Jiménez. Publicado con ocasión del proyecto especial Una Persona, Galleria Civica di Arte Contemporanea (Trento, Italia).
  • Santiago Sierra, Spanish Pavilion. 50ª Bienal de Venecia (Venecia, Italia).
  • Santiago Sierra, Kunsthalle Wien, (Viena, Austria). Marzo de 2002. Entrevista de Gabriele Mackert
  • Santiago Sierra. Espreado de poliuretano sobre 18 personas, Claudio Poleschi Arte Contemporanea. (Lucca, Italia). Marzo de 2002. Texto de Pier Luigi Tazzi.
  • Santiago Sierra. Works 2002-1990, Galería IKON (Birmingham, Reino Unido). Febrero de 2002. Texto de Katya García-Antón
  • Santiago Sierra, Galerie Peter Kilchmann (Zürich, Suiza). Marzo de 2001. Texto de Taiyana Pimentel

BIBLIOGRAFÍA SELECTA 

2003
  • Interviews, Kunsthalle Wien, Triton Verlag, (Viena, Austria). Entrevista de Gerald Matt
  • Hardcore - Vers un nouvel activisme, Palais de Tokyo, Éditions Cercle D'Art (París, Francia). Entrevista de Jérôme Sans
  • Witness, Barbican Art Center (Londres, Reino Unido). 
  • Mexico Attacks!, Chiesa di San Matteo, Associazione Promoteo per l´Arte Contemporanea (Lucca, Italia) 
  • M_ARS. Art and War, Neue Galerie Graz (Graz, Austria).
2002
  • Zivot umjetnosti, Institut za povijest umjetnosti, (Zagreb, Croacia). Entrevista de Ivana Keser.
  • Comer o no comer, Centro de Arte de Salamanca (Salamanca, España). Texto de Carlos Jiménez 
  • Otredad y mismidad, Espacio Anexo a la Galería de Arte Contemporáneo y Diseño (Puebla, México). Texto de Ana María Guasch. 
  • 20 Million Mexicans Can´t Be Wrong, South London Gallery. (Londres, Reino Unido). Texto de Cuauhtémoc Medina
  • Mexico City: an Exhibition about the Exchange Rates of Bodies and Values, P.S.1 Contemporary Art Center (Nueva York, EE.UU.).
  • Art & Economy, Deichtorhallen Hamburg. Hatje Cantz Verlag. (Ostfildern, Alemania). Texto de Claudia Spinelli
  • The Hall of Lost Steps, Borusan Kültur ve Sanat (Estambul, Turquía). Texto de Rosa Martínez. 
2001
  • Angst, Kokerei Zollverein (Essen, Alemania). 
  • Santiago Sierra. 430 personas remuneradas por 7.5 soles la hora, Galería Pancho Fierro, Centro de Artes Visuales (Lima, Perú). Texto de Juan Peralta
  • Políticas de la diferencia. Arte Iberoamericano de fin de siglo (Valencia, España - Pernambuco- Recife, Brasil): Consell General del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana-Governo do Estado de Pernambuco. Centro de Convenciones de Pernambuco. Texto de Cuauhtémoc Medina. 
  • ARS 01-Unfolding Perspectives, Museum of Contemporary Art Kiasma (Helsinki, Finlandia).
  • Pay Attention Please, Museo d'Arte Provincia di Nuoro (Olbia, Italia).
  • Trans Sexual Express: A Classic for the Third Millennium, Centre d'Art Santa Mònica (Barcelona, España). Texto de Taiyana Pimentel
  • Comunicación entre las artes. I Bienal de Valencia, Generalitat Valenciana (Valencia, España).
  • Plateau of Humankind. 49 Biennale di Venezia (Venecia, Italia). Texto de Taiyana Pimentel.
  • Neue Welt, Frankfurter Kunstverein (Francfort, Alemania).
2000
  • No es sólo lo que ves: pervirtiendo el minimalismo, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, España). Texto de Taiyana Pimentel.
  • Leaving the Island, Pusan International Contemporary Art Festival (Pusan, Corea).
  • Puerto Rico '00 [Paréntesis en la ciudad], M&M proyectos, San Juan de Puerto Rico (Puerto Rico)